CE ESTE PSIHOLOGIA PEDIATRICA

Psihologia pediatrica se ocupa de o serie de probleme legate de sanatatea mintala, de dezvoltare, comportamente si relationare care apar in copilarie si adolescenta. 

Parintii, educatorii, profesorii si alti specialisti din medicina solicita adesea o evaluare psihologica daca apar ingrijorari cu privire la starea afectiva, comportamentul si dezvoltarea copilului.  

Scopul principal al evaluarii este identificarea problemei, intelegerea cauzei si a factorilor precipitanti si elaborarea unor recomandari specifice pentru ca ulterior sa se stabileasca un psihodiagnostic de catre psiholog si un diagnostic de catre medic (daca este cazul) sau sa se inceapa o interventie terapeutica. 

Evaluarea dezvoltarii (QD)

Evaluarea se concentreaza asupra copilariei timpurii si este necesara de obicei sugarilor, copiilor mici si prescolarilor pentru a determina daca dezvoltarea are loc in ritmurile preconizate sau apar anumite intarzieri in domeniile functionarii cognitive, ale limbajului, motricitatii, socializarii si autoservirii.

Chiar daca fiecare copil se dezvolta in ritmul lui, evaluarea dezvoltarii ofera medicului informatii suplimentare pentru diagnostice specifice.

Coeficientul de dezvoltare (QD) este un indicator numeric al cresterii copilului pana la maturitate in baza unei serii de competente psihosociale. Un QD nu trebuie considerat ca o constanta, ci un index simplificat, care reflecta schimbarile din experienta, tiparele de interactiune si invatare de-a lungul timpului. Spre deosebire de coeficientul de inteligenta, QD este o un raport statistic care reflecta dezvoltarea generala a unui copil in raport cu criteriile inregistrate in contexte sociale autentice.

Evaluare neuropsihologica pediatrica aprofundata

O evaluare neuropsihologica se concentreaza asupra invatarii si a comportamentului in relatie cu creierul unei persoane si implica utilizarea unor teste standardizate si observatii comportamentale. incorporeaza cunostiintele despre dezvoltarea, organizarea si functionarea creierului in rezultatele evaluarii. 

Evaluarile neuropsihologice sunt considerate cel mai cuprinzator tip de evaluare si includ in mod obisnuit componente de testare psihologica clinica si psihoeducationala, dar diferenta majora este ca testarea neuropsihologica face un pas mai departe pentru a intelege relatia dintre creier si comportament, dintre deficientele comportamentale, cognitive si functionale si functiile creierului. Ele masoara abilitatile si procesele cognitive precum atentia, functiile executive, rationamentul, limbajul, memoria, invatarea, abilitatile vizual-spatiale si vizual-motorii. Astfel, analizand functionarea si abilitatile unui pacient in mod cuprinzator, se poate intelege mai bine nu doar care este problema ci si de ce exista.

Evaluarea neuropsihologica reprezinta o examinare a modului in care functioneaza creierul, furnizand indirect informatii despre integritatea structurala si functionala a creierului. Implica un interviu si administrarea testelor pentru a caracteriza modificarile comportamentale si cognitive care rezulta din afectiuni ale sistemului nervos central sau leziuni, documenteaza punctele forte si slabiciunile la nivel cognitiv si comportamental.

Ofera medicului repere cognitive si comportamentale aditionale pentru stabilirea unor diagnostice sau tratamente si poate ghida terapeutii pentru planificarea interventiilor

In general, o evaluare completa dureaza intre 2 si 5 ore, dar poate dura si mai mult in functie de complexitatea problemelor care trebuie abordare in evaluare si de starea pacientului (ex. oboseala, confuzie, dificultati motorii)

Evaluarea inteligentei (WISC-IV si IST)

Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV) poate fi aplicata copiilor cu varsta cuprinsa intre 6 si 16 ani si 11 luni si ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifce, dar ofera si un scor compozit care reprezinta abilitatea intelectuala generala a copilului (Coefcientul de inteligenta total). Este utila pentru a depista copiii supradotati, dar si pentru diagnosticul diferential al tulburarilor instrumentale (dislexie, discalculie)

Masurarea IQ-ului unui copil sau adolescent ajuta psihologul sa identifice capacitatea intelectuala generala si punctele forte si punctele slabe dintr-o serie de domenii. 

Evaluare clinica psihologica

Copiii pot fi indrumati spre o evaluare psihologica din mai mutle motive. Este posibil sa aiba diverse probleme de comportament sau de atentie acasa sau la scoala, sa fie deprimati, anxiosi etc. Puteti apela la o evaluare psihologica intr-o multitudine de situatii cum ar fi: 

  • La recomandarea unui medic pentru a obtine informatii despre functionarea cognitiva, emotionala si comportamentala a copilului in vederea stabilirii unui tratament sau a unui diagnostic 
  • Cand observati diverse dificultati alimentare, comportamentale si emotionale prezente acasa sau in alte medii (gradinita, scoala) 
  • Existenta unor afectiuni psihiatrice cum ar fi ADHD, autism, anxietate, intarziere in dezvoltare, depresie 
  • Dificultati alimentare
  • Enurezis, encoprezis