Evaluarea dezvoltarii

  • Daca te ingrijoreaza dezvoltarea copilului tau iar acesta are intre 0 si 2 ani si 11 de luni, va puteti programa pentru o evaluare complexa.
  • Procesul presupune un interviu clinic al parintelui in care vom clarifica aspecte importante ale istoricului medical (anamneza prenatala, postnatala si de dezvoltare)
  • Copilul va realiza o serie de activitati pentru a se stabili coeficientul de dezvoltare general, precum si dezvoltarea pe paliere specifice: socializare, limbaj, cognitiv, autoservire, motricitate, perceptie, atentie, memorie. Activitatile au un caracter dinamic, astfel ca acesta va fi liber sa exploreze mediul inconjurator si ii vor fi oferite obiecte si jucarii specifice din kiturile de testare standardizate pentru a se identifica etapele de dezvoltare pe care le-a atins. In cadrul evaluarii vom urmari aspecte precum contactul vizual, modul in care se joaca liber si sub indrumare cu jucariile, zambetul si vocalizarea, semnele de limbaj. Chiar daca se dezvolta fiecare copil in ritmul lui, exista si simptome precoce pentru anumite afectiuni medicale iar acestea necesita depistare timpurie pentru un tratament corect. In cazul in care nu se pune problema unei afectiuni, evaluarea ofera oricum repere de stimulare pentru copil, astfel incat parintele va fi informat cu privire la activitati si modalitati de a-si petrece timpul cu acesta, sub forma de joc, pentru o dezvoltare armonioasa.
  • Testarea dezvoltarii cu Denver II: este un instrument utilizat la nivel international pentru detectarea potentialelor probleme de dezvoltare la copiii mici (0-6 ani). Denver a fost utilizat pe scara larga in SUA si in alte tari din lume inca imediat dupa publicarea sa.
  • Bayley Infant Neurodevelopmental Screener: este un test de screening destinat varstelor 3-24 luni destinat pentru intarzieri in dezvoltare si deficiente neurologice. Evalueaza functii neurologice de baza, functii vizual-perceptive, verbale si motorii si procese cognitive. Screeningul Bayley este recomandat de Ministerul Sanatatii, Colegiul Medicilor din Romania si Asociatia de Neonatologie din Romania pentru urmarirea nou-nascutului cu risc pentru sechele neurologice si de dezvoltare.
  • Carolina Curriculum
  • Durata: 4-5 ore

Evaluarea cu WISC-IV (Scala Wechsler de Inteligenta pentru Copii)

  • Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV) poate fi aplicata copiilor cu varsta cuprinsa intre 6 si 16 ani si 11 luni si ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifce, dar ofera si un scor compozit care reprezinta abilitatea intelectuala generala a copilului (Coefcientul de inteligenta total).
  • Indicele Intelegerii Verbale masoara abilitatile verbale legate e rationament, intelegere si conceptualizare.
  • Indicele Rationamentului Perceptiv este alcatuit din subteste care masoara rationamentul perceptiv si organizarea si reflecta abilitatea de a gandi flexibil. Sarcinile care necesita rationament fluid implica procesul de manipulare cu abstractiuni (procesul prin care copilul va desprinde si retine unele dintre caracteristice si relatiile esentiale ale conceptului), manipularea regulilor, a generalizarilor si a relatiilor logice.
  • Indicele Memoriei de Lucru este alcatuit din subteste care masoara atentia, concentrarea si memoria de lucru. Memoria de lucru reprezinta abilitatea de a mentine activa informatia in constiinta, de a realiza operatii sau de a manipula aceasta informatie si pentru a obtine un rezultat
  • Indicele Vitezei de Procesare este alcatuit din subteste care masoara viteza de procesare mentala si grafo-motrica. Viteza de procesare reprezinta viteza cu care informatia este procesata la nivel cerebral si este legata strans de capacitatea mentala, performanta la citire, rationamentul in functie de conservarea resurselor cognitive si de eficienta cu care se utilizeaza memoria de lucru pentru sarcini flexibile de ordin superior
  • Durata: 2 ore

Evaluare neuropsihologica pediatrica aprofundata

  • Evaluarea neuropsihologica reprezinta o examinare a modului in care functioneaza creierul, furnizand indirect informatii despre integritatea structurala si functionala a creierului. Implica un interviu si administrarea testelor pentru a caracteriza modificarile comportamentale si cognitive care rezulta din afectiuni ale sistemului nervos central sau leziuni, documenteaza punctele forte si slabiciunile la nivel cognitiv si comportamental.
  • Ofera medicului repere cognitive si comportamentale aditionale pentru stabilirea unor diagnostice sau tratamente si poate ghida terapeutii pentru planificarea interventiilor
  • Testarea functiilor executive (planificare, organizare, abstractizare, conceptualizare, control emotional, comutarea atentiei, inhibitia comportamentelor)
    • Wisconsin Card Sorting Test: masoara aptitudinea de a dezvolta si utiliza strategii de rezolvare de probleme adaptate la schimbarea conditiilor de stimulare in vederea indeplinirii unui scop. WCST este unul dintre cele mai populare instrumente neuropsihologice la nivel international. Sensibilitatea sa in surprinderea modificarilor datorate disfunctiilor lobului frontal, permite clinicienilor sa evalueze parametrii functionali implicati in: planificarea strategica, cautarea organizata, modificarea seturilor cognitive in functie de feedback-ul primit de la mediul inconjurator, directionarea comportamentului catre atingerea unui scop si modularea tendintei impulsive de raspuns
    • Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF-2) si BRIEF-P pentru prescolari: masoara expresia comportamentala a functiilor executive legate de inhibitie, automonitorizare, comutare, control emotional, initiere, memorie de lucru, planificare si organizare, monitorizarea sarcinilor si organizarea materialelor
    • Interviul structurat al functiilor executive George McCloskey PhD
    • NEPSY
  • Testarea memoriei (memorie de lucru, memorie vizuala, memorie verbala):
    • Bateria Memoriei de Lucru (BML): BML este un instrument pentru testarea memoriei de lucru, iar utilitatea acesteia se regaseste in psihologia scolara pentru anumite dificultati de invatare, psihologia dezvoltarii pentru depistarea anumitor anormalitati si initierea unor masuri de recuperare timpurie, in neuropsihologie
    • Benton Visual Retention Test (BVRT): masoara perceptia vizuala, memoria vizuala si aptitudinile de constructie vizuala, identificand dificultatile de memorie, orientare spatiala si comportament motor. Testul si-a demonstrat sensibilitatea in tulburarile de invatare, traumatisme cerebrale, ADHD, Alzheimer, dementa etc
    • NEPSY
    • Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF): Testul Rey este unul dintre cele mai populare teste de evaluare neuropsihologica in care persoana examinata trebuie sa reproduca o figura complicata. Performanta buna la aceasta proba este produsul a numeroase functii cognitive implicate: aprehensiunea perceptiva, atentie si control, puterea mnezice vizuale, memorie vizuala, organizare perceptiva, functii de constructie vizuala, memorie spatiala de lunga durata, perceptie vizuala, organizare vizuo-spatiala, functionarea motorie, functia generala de planificare si organizare, reamintirea selectiva, distorisiuni perceptive, coordonare grafomotorie, integrare vizuo-motorie, viteza procesarii cognitive, reamintire vizuo-spatiala, memorie vizuografica.
  • Testarea atentiei
    • NEPSY
    • Testul de atentie d2: este o masura concisa a atentiei selective si a capacitatii de concentrare relationate cu stimularea vizuala. Masoara cantiatea sau viteza, calitatea performantei, relatia dintre viteza si precizia performantei. Testul d2 poate fi utilizat in domenii diverse cum ar fi cel clinic, educational, al psihologiei transporturilor, al neuropsihologiei, al sportului sau in orice domeniu in care orientarea si selectivitatea atentiei sunt relevante pentru obtinerea unui psihodiagnostic.
  • Testarea perceptiei si a functiilor vizuo-spatiale si senzoriomotorii
    • NEPSY
    • Testul Bender: consta dintr-o serie de sabloane durabile, fiecare afisand o figura unica. Ofera informatii interpretative despre dezvoltarea unui individ si functionarea neuropsihologica. Releva gradul de maturizare al perceptiilor visuomotorii, care sunt asociate limbajului si diverselor functii ale inteligentei. Reusita la testul Bender depinde in mare masura de nivelul de dezvoltare al functiei perceptiv-motorii, adica deaptitudinea de a percepe cu exactitate relatiile si configuratiile spatiale, de a le vedea spatiul siforma, de a-si reaminti forma care poate servi drept continut al diferitelor operatii mintale.Copilul isi poate forma aceasta capacitate numai prin intermediul actiunii obiectuale, alactivitatilor grafice s.a., care dezvolta din plin motricitatea ca o componenta a cunoasterii. Vizeaza evaluarea nivelului dezvoltarii functiei perceptiv-motrice, putand fiutilizat ca predictor al insusirii scris-cititului in clasa I. Este un test utilizat cu toate grupele de varsta pentru a ajuta la identificarea posibilelor dificultati de invatare, tulburari neurologice, retard mintal sau intarziere a dezvoltarii. Rezultatele testului furnizeaza, de asemenea, informatii despre abilitati specifice, inclusiv coordonarea motorie, memoria si organizarea.
  • Testarea limbajului
    • NEPSY
    • Kit de Evaluare Logopedica Laura Hardalau: reprezinta un set de materiale pentru evaluarea complexa a limbajului oral la copii.
    • Evaluarea auzului fonematic Laura Hardalau: este un instrument logopedic modern cu dubla aplicatie. Se poate utiliza atat pentru evaluarea auzului fonematic (album logopedic pentru evaluarea auzului fonematic in cazul a 10 sunete perechi in pozitie initiala, mediana si finala) cat si pentru dezvoltarea auzului fonematic cu ajutorul a 30 de jocuri logopedice si a listelor cu cuvinte paronime.
  • Durata: 2-8 ore in functie de varsta copilului

Evaluarea Inteligentei cu IST (adolescenti si adulti)

  • Intelligenz-Struktur-Test este un instrument de evaluare a aptitudinilor cognitive masurand inteligenta verbala, inteligenta numerica, inteligenta figurala si rationamentul.
  • La nivel ierarhic secundar se poate evalua inteligenta fluida si inteligenta cristalizata.
  • Testul este adresat persoanelor cu varsta cuprinsa intre 14 si 65 de ani
  • Durata: 1 sedinta

Evaluare clinica psihologica

  • Chestionarul de evaluare a copiilor (ECI-4): este un instrument de screening pentru a evalua cele mai prevalente tulburari psihiatrice manifestate la copii cu varste cuprinse intre 3-7 ani dupa criteriile DSM-IV. Evalueaza riscul pentru urmatoarele tulburari: tulburarea opozitionismului provocator, anxietate de separare, ADHD, tulburarea de conduita, agresivitate, stres posttraumatic, anxietate generalizata, fobie specifica, tulburare reactiva de atasament, fobie sociala, tulburare depresiva, tulburari de somn/eliminare/alimentare, tulburari pervazive de dezvoltare.
  • Chestionarul de Evaluare a Simptomelor Copilului (CSI-4): din aceeasi categorie cu ECI-4, este un instrument care evalueaza tulburarile prezente la copiii cu varste cuprinse intre 7 si 12 ani. Examineaza riscul pentru ADHD, opozitionism provocator,  tulburare de conduita, anxietate generalizata, fobie specifica, obsesii si compulsii, stres posttraumatic, ticuri motorii si vocale, schizofrenie, depresie, autism si sindromul Asperger, fobie sociala, anxietate de separare, enurezis si encoprezis.
  • Chestionarul de evaluare a simptomelor adolescentului-4 (ASI-4) : din aceeasi categorie cu ECI-4 si ASI-4, este un instrument care evalueaza tulburarile prezente la adolescenti cu varste cuprinse intre 12 si 18 ani. Examineaza riscul pentru tulburarile prezente la varstele anterioare la care se adauga personalitatea antisociala, atacuri de panica, somatizare, personalitate schizoida, tulburare bipolara, anorexie nervoasa, bulimie nervoasa, consum de substante.
  • Scala de evaluare a tulburarilor din adolescenta (APS-SF): este un instrument completat de adolescentii cu varsta cuprinsa intre 12 si 19 ani si evalueaza riscul pentru tulburare de conduita, opozitionism, depresie, anxietate generalizata, stres post-traumatic, dependenta de substante, tulburari de alimentatie, suicid, probleme scolare, predispozitie spre violenta si furie, conceptie despre sine, probleme interpesonale
  • Scala Spence de Anxietate pentru Copii
  • Scala de evaluare a temperamentului (CBQ)
  • Scala de Depresie Beck (BDI-II)
  • Teste proiective
  • Scala de Anxietate Multidimensionala Pentru Copii (MASC, Multidimensional Anxiety Scale for Children): este un instrument de evaluare a multiplelor dimensiuni ale anxietatii la copii si adolescenti si contine scale pentru simptome fizice, evitarea lezarii, anxietate sociale, separare/panica, tensiune si simptome somatice, perfectionism si coping anxios, frici de umilire si frici de performanta.
  • Platforma de Evaluare a Dezvoltarii PedA (3-7 ani): este primul sistem computerizat de evaluare psihologica construit dupa principiul utilizarii mai multor metode si a mai multor surse de informare (multi-method & multi-informant assessment), principiu considerat in cercetarea stiintifica actuala drept standardul de aur in evaluarea copiilor. PEDa contine peste 50 de scale/teste etalonate si validate pe populatia din Romania, care evalueaza toate competentele copilului: cognitive, emotionale, sociale, de temperament, autonomie si nivelul pregatirii pentru scoala (school readiness).
  • Autism Spectrum Rating Scales (ASRS): ofera un ghid in stabilirea unui diagnostic, in deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, in monitorizarea raspunsului la interventie si in evaluarea programului in care a fost inclusa persoana cu TSA
  • Durata: 4-6 ore (include sedintele intiale cu parintii, evaluarea copilului)

Evaluare neuropsihologica pentru strainatate

  • Evaluarile neuropsihologice din serviciile prezentate mai sus pot fi efectuate si la solicitarea medicilor din strainatate: pentru tratamente oncologice (ex terapie cu protoni), interventii neurochirurgicale etc
  • Rapoartele pot fi eliberate in limba romana sau in limba engleza. Pentru eliberare in limba engleza va rugam sa luati legatura cu medicul solicitant sau cu institutia acestuia pentru confirmare. Exista clinici unde se prefera eliberarea in limba romana si traducere legalizata
  • Durata 2-8 ore in functie de varsta copilului
  • Pentru programari trimiteti un e-mail la madalina@neuropedi.ro cu datele de contact pentru a stabili pachetul necesar si pretul.
  • Pe durata restrictiilor COVID-19 activitatea cabinetului se desfasoara doar online. Va rugam sa detaliati problema in e-mailul de programare pentru a stabili daca sedintele se pot efectua online sau nu.